God forberedelse er nøglen til succes

Disse 7 steps viser dig vejen til succes til din medarbejdersamtale med chefen.

Step 1
Begynd at forbered din næste medarbejdersamtale i god tid. Lav et notat over opgaver, du har klaret godt, samt væsentlige forbedringer af dine personlige resultater.

Noter ned når din chef eller dine kolleger, komplimentere dig for et veludført stykke arbejde, og fremlæg dem efter behov til samtalen – din chef kan ikke huske dem alle.

Hvis du ikke har været i stand til at fuldføre en opgave tilfredsstillende eller hvis kvaliteten af dit arbejde ikke har levet op til forventningerne – Notér det ned, sammen med de andre, sammen med eventuelle formildende årsager. 

Step 2
Vær opmærksom på alle faktorer, der påvirker din præstation, så snart de opstår. Hvis din chef f.eks. beder dig om at oplære en ny medarbejder, og det holder dig væk fra en kritisk opgave som er dit ansvar, er det vigtigt at du gør din chef opmærksom på det.

Som udgangspunkt er det dit ansvar at gøre opmærksom på det, da din chef sikkert har mange andre bolde i luften, og ikke nødvendigvis selv er opmærksom på, at han fjerner dig fra din anden opgave. Chefer har tendens til kun at kigge på medarbejdernes resultater, og ikke tage højde for alle de faktorer der spiller ind. 

Husk at vedlægge et professionelt taget foto ved din CV

Step 3

Vurder dine præstationer i forhold til din stillingsbeskrivelse og eventuelle målbare parametre, der gælder for din stilling.

For eksempel, hvis det ikke har lykkedes dig at nå et salgsmål, produktionskvoter eller deadlines. Reflekter da over, hvorfor dette skete og overvej eventuelle skridt, du – eller din arbejdsgiver – kan tage for at imødegå dette i fremtidige.

Hvis du ikke ændre på et handlemønster, kan du heller ikke forvente et andet resultat. Det er bedre at du selv går til chefen med evt. forbedringer, end at han kommer til dig. 

Step 4
Studér din sidste medarbejdersamtale. Bemærk de skridt du har taget for at arbejde på de områder, hvor forbedringer var påkrævet ved sidste samtale. Notér også eventuelle skridt, du har taget for at bygge videre på dine personlige/menneskelige kompetencer.

Det er vigtigt at du sender signaler til din chef om, at du er indstillet på at forbedre dine færdigheder og udvide din viden, ved f.eks. at deltage på kurser, eller sætte høje personlige mål. Beskriv, hvordan disse initiativer har- eller vil forbedre din præstation.

Step 5
Vær opmærksom på eventuelle ændringer i organisationsstrukturen, eller nye politikker, og forbered dig på at diskutere, hvordan disse ændringer har påvirket din præstation.

Det er vigtigt at være positiv og konstruktiv i dialogen med din chef. Fremhæv de gode ting ved ændringen, og vær konstruktiv ved evt. kritik. Din chef vil med sikkerhed, hellere have at du har en positiv tilgang til de nye tiltag, fremfor en negativ.

Step 6
Undersøg dine uddannelses- og udviklingsmuligheder på din arbejdsplads eller via eksterne udbydere, og lave en liste over, dem som ville være relevante for din fremtidige udvikling.

Vær proaktiv, da det er vigtigt at vise, at du er villig til at gøre en indsats for at forbedre dig, og inddrag din arbejdsgiver så han kan støtte dig i det.

Step 7
Skriv en liste i punktform over de spørgsmål, du ønsker at drøfte på mødet. Vedhæft listen på de andre dokumenter, og data du har indsamlet til mødet, så du har det hele samlet.

Sæt tid af til at løbe dine punkter, noter og præstationer igennem aftenen før din samtale. Få en god nats søvn og tag til din medarbejdersamtale med et klart hoved, og masser af selvtillid, fordi du er fuldt forberedt.

Læs også:

One Reply to “God forberedelse er nøglen til succes”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.