Kropssprog og 30 sekunder

Der er skrevet mange bøger om kropssprog, og endnu flere artikler, som kan være både interessante og brugbare at læse, men spørgsmålet er, om ikke det er kropssproget, der gør den afgørende forskel til en jobsamtale eller et salgsmøde? Selvfølgelig gør kropssprog en forskel, hvis den står 1-1 mellem to jobansøgere, men…

Påklædning og jobsamtalen

Der skrives meget om de første 30 sekunder af en jobsamtale og andre førstegangsmøder, men gælder det også for tøjet? Søger man søger job i shippingafdelingen i A.P. Møller – Mærsk og har træsko på, så er det ret sikkert, at træskoene vil skabe et problem i de første 30 sekunder, men også i alle de følgende minutter.

Naturligvis kan man have kikset tøj på eller det kan komme til at sidde forkert. Derfor – lån toilettet inden du går ind til samtalen. Tag overtøjet af, for det er utjekket at komme ind til jobsamtalen med halstørklæde på eller hår, der er uglet af vinden.

Du vil måske fremstå som distræt, flyvsk eller stresset, hvis du ikke er i stand til med det samme at komme med en rigtig god historie med beklagelser – en simpel, seriøs og sand historie. At bussen var forsinket er ikke en seriøs forklaring., for man kommer aldrig for sent til en jobsamtale.

Husk at slukke telefonen, for det virker ikke seriøst, hvis den ringer under jobsamtalen, med mindre du udtrykkeligt har gjort opmærksom på at din søster er blevet indlagt på intensiv og at de kan ringe når som helst. Eller en anden god forklaring. Det kunne måske endda give tillægspoint som ansvarlighed og engagement.

Kropssproget under jobsamtalen

Alle har et naturligt kropssprog, så det behøver man ikke at spekulere så meget over, bortset fra at det altid er uheldigt at sidde med korslagte arme eller lænet tilbage i stolen, som sad man i en racerbil. Men hvem gør det? Jeg har aldrig oplevet det og jeg har deltaget i mange jobinterviews.

Er man typen, der naturligt sidder med korslagte arme eller tilbagelænet i en stol under vigtige samtaler, men skjuler det under jobsamtalen, så får man antageligt problemer på arbejdspladsen før eller siden. Okay, man fik jobbet, men bagefter fik man hurtigt en fyreseddel.

Et normalt menneske vil med andre ord opføre sig naturligt til en jobsamtale, omend lidt stiv i det, så er du normal, skal du blot opføre dig naturligt, men være høflig og opmærksom. Du behøver faktisk slet ikke tænke så meget; for tænker du alt for meget over de første 30 sekunder, så risikerer du måske at snuble i tæppet.

Skal du bruge nye fotos til CV´et eller som profilfoto?

Naturlig fremtoning

En af metoderne til at fjerne sceneskræk, der er en ret alvorlig psykisk og fysisk reaktion, når en skuespiller skal på eller er på scenen, og som ikke bare handler om at være bange eller nervøs, er faktisk at opfordre personen til ikke at forberede sig for meget.

Du skal naturligvis vide og kunne det som forlanges for at bestride jobbet, hvad virksomheden laver, om fagområdet osv., men så heller ikke mere!

Sidder man og remser alt det op som man har øvet sig i og samtidig forsøger at kontrollere sit kropssprog, hvad man alligevel ikke kan, og har så meget ”overskud”, at man betragter sig selv udefra og derved styrer sig selv som en dukkefører, så ender man med at give et kunstigt og utroværdigt indtryk.

Fælles fodslag

Et godt lille trick, der næsten altid virker, også til eksamen, er at forsøge at finde ud af, hvad der interesserer arbejdsgiveren eller intervieweren, så man får en fælles indgangsvinkel. Det skal helst ske i begyndelsen af samtalen, og har man først fundet et fælles fodslag, bliver det lettere for begge parter at tale om det mere alvorlige.

Det er naturligvis en vurderingssag, hvor relevant emnet er og hvor lang tid man skal bruge på det uden at ende som et snakkehoved. Hvis interesseren derimod er relevant for jobbet (eller for eksamen), så gør det mindre, at man kommer til at snakke lidt for meget.

Få hjælp til din samtale med en samtaleterapuet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.